Öt órakor, szürkületben ébredtem, s olyan frissnek éreztem magam, hogy azonnal felkeltem, és a mosakodást követően felöltöztem. Tele voltam energiával, tettrekészséggel, kíváncsisággal; olyan mértékű lelkesedés szállt meg, mint egy első balatoni nyaralására készülő kiskölyköt, egyszóval minden pórusomból sugárzott az életigenlés. Amerika határozottan jót tett a vitalitásomnak, tulajdonképpen megfiatalított.
Az elmondása szerint az éjjel
Las Vegas-i pirkadat. Miski György felvétele |
A Hyundait jó egészségben és épségben találtuk a megvilágított parkolóban. Berakodtunk a csomagtartóba, aztán a hajnal álmos fényei mellett a lovak közé csaptunk. Első úti célunk a Nevada és Arizona határát jelentő Colorado folyón épült, a szállodánktól légvonalban körülbelül 35 kilométerre eső Hoover Dam (Hoover-gát) volt.
A parkolóban éjszakázó autó hűvös belső térrel fogadott, de a ráadott fűtéstől hamar felmelegedett, s már nem fáztunk. Némi motorjáratás után kifordultam a parkoló mellett futó East Flamingo Rd-ra, az első lámpás kereszteződésnél balra befordultam a South Las Vegas Blvd-ra, és ezen addig haladtam délre, míg magam mögött hagytam a McCarran repülőteret. Az út hídja áthaladt a Bruce Woodbury Beltway (215-ös államközi autópálya) felett. A túloldalon mindjárt lefordultam a hídról, és rátértem a sztráda keleti irányba haladó sávjára, amiről, pár kilométerrel odébb, Hendersonnál, ráfordultam az itt egyszerre 95-ös és 93-as (s egyben 515-ös államközi) jelzést viselő Great Basin (Veterans Memorial) Highway-re. A kitűnő minőségű út hamarosan kiért a sűrűn lakott területről, egy darabig kopár hegyek között kanyargott, áthaladt a Hoover Dam építőmunkásainak közeli elszállásolása céljából valamikor az 1930-as évek legelején alapított, azóta jelentős várossá alakult Boulder City-n, aztán máris elértük az út másik oldalán látható Hacienda Hotel and Casino-t. A szálloda azóta nevet változtatott, jelenleg Hoover Dam Lodge néven üzemel.
Ettől a ponttól figyelni kellett, mert a közeli 2-es számú kijáratnál le kellett térnünk a pályáról, hogy aztán kétszáz méterrel odébb, elhaladva az autópálya hídja alatt, ráállhassunk a duzzasztómű felé tartó, keskeny és kanyargós útra.
Mintegy háromszáz méterrel az erőmű előtt, micsoda meglepetés, háromtagú, gépfegyveres rendőrposzt állított meg, de a gyors iratellenőrzést követően folytathattuk az utunkat.
A Hoover Dam Arizona állam felől fotózva. Miski György felvétele |
A Hoover Dam reggel fél nyolckor. Miski György felvétele |
s a meredek úton felhajtottunk a második parkolóhoz. A kocsiból kiszállva, s a kora reggeli friss levegőt mélyen magunkba szíva, körbenéztünk az egyelőre csendes tájon.
Alattunk, mint hosszan elnyújtott, méregzöld színű állóvíz, a Colorado folyó rezzenéstelen vízfelülete nyújtózkodott. A viszonylag szűk medret kétfelől magas és meredek, kopár hegyoldalak fogták közre. A hegyek lábánál, a vízszint fölött, mintegy húsz méter széles fehér sáv húzódott, jelezve, hogy valamikor - hosszú idő át - a mainál jóval magasabb volt a folyó vízállása. Csend és nyugalom ülte meg a reggeli éles
A gát, és hátterében az autópálya magas hídja. Miski György felvétele |
A parkolóban hagyott, lezárt kocsitól kényelmes sétatempóban visszaereszkedtünk a gáthoz, s könnyű menetben átgyalogoltunk a Colorado nevadai oldalára. Miután alaposan megnéztünk minden külső látványosságot, a kocsival felmentünk a legmagasabban fekvő, mind közül a legterjedelmesebb parkolóba, amely egyben kilátóhelyként is funkcionált. Az 1931 és 1936 között épült, Herbert Hoover elnökről elnevezett duzzasztó, amely elektromos energiával és tiszta édesvízzel látja el a közelebbi és távolabbi városokat, valamint az ipari és mezőgazdasági létesítményeket, a
Nem mérges, csak álmos. Miski György felvétele |
Sarokba állítva. Miski Györgyné felvétele |
Negyedórával később, nagyjából azon a részen, ahol korábban lejöttünk róla, visszaálltunk az autópályára. Miután a magasban elhúzó sztrádahídon áthaladtunk a Colorado folyó felett, egyértelműen Arizonába érkeztünk.
A híd után délkeletre forduló, minden korábbi elnevezését elhagyó, egyszerűen 93-as számozásúra váltó út szélén a Kingman város irányába mutató táblákat lestük, hiszen a távoli városka, mint éjszakai vándornak az esthajnalcsillag,
Nevada/Arizona, Hoover Dam. Miski György felvétele |
De nem kellett különösebben nagy távot befutnunk ahhoz, hogy egyre közelebb érezzük magunkat a legendák végtelen szurdokrendszeréhez, a Colorado folyó által évmilliók alatt kivájt Grand Canyonhoz, legalábbis annak nyugati részéhez. A Hoover Dam után mintegy 40 kilométerrel máris megpillantottuk Dolan Springs nagyméretű, kopottas helységnévtábláját, ahol is balra lehajtva a főútról, betértünk a városnyi területen fekvő, szétszórt faházakkal, lepukkadt lakókocsikkal, esetenként valódi téglából rakott házacskákkal lazán beépített
Arizona, a Grand Canyon országa. Miski György felvétele |
A csúnyán leapadt Colorado folyó. Miski György felvétele |
A sivatagi porban fuldokló Dolan Springs bizony nem a nagyvilági Las Vegas. Itt az életnyomok kimerülnek néhány
A Colorado folyó gát mögötti része. Miski György felvétele |
De nem addig van az! Mit fikázom én itt ezt a mesebeli világvégére való települést, amikor, példának okáért, igenis van neki - banképülete. Na, nem éppen nagyvilági. Földszintes, meg pont úgy néz ki, mint amelyik kizárólag fennhéjázásból viseli homlokzatán a "Bank" feliratot. De hát jól olvashatóan ki van írva, mindjárt a bejárat fölé, hogy bank. Akkor pedig az. Az írás hatalom. Hiszem, ha akarom.
De a falu igazi csodája (és ezt minden gúny nélkül, őszinte elismeréssel írom) a helységet hosszában átszelő Pierce Ferry Road nagy kanyarja mentén látható emeletes, vadonatújnak látszó iskolaépület, amelybe, ránézésre, legalább háromszáz nebuló járhat oktatásra. Merthogy olyan méretesre építették. A vörös cserepes tetőzet alatt mintaszerűen sima, vakolt és vakítóan fehér falrészek váltakoztak a nyers téglás szakaszokkal, az ablakok nagyméretű üvegtáblái kápráztatóan csillantak, az épületet közrefogó füvesített, bokrosított park gondozott oázisként zöldellt, s mindezt a magas, kovácsoltvas kerítés foglalta egységes keretbe. Ahogy a lágyan duruzsoló kocsinkkal lassan elhajtottunk előtte, azt hittük, valami elitképzőnek a pusztába kihelyezett részlegét látjuk. De nem, mert a bejárat melletti táblán a Dolan Springs-i általános iskola (Elementary School) feliratot olvashattuk. Körülötte mindenfelé lepusztult, elhagyott lakókocsik, mint jelenleg szóba jöhető lakáslehetőségek, de a jövő ifjú reménységei akkor is ide, az új iskolába járnak okulni, s mire felnőnek, talán már csak emlékfotókon látják viszont szüleik (és régi
Arizona, Grand Canyon, Eagle Point. Miski György felvétele |
Végre kiértünk a se széle, se hossza településről, s a forrón tűző Nap alatt épp rá akartam kapcsolni, hogy mielőbb odaérjünk a még mindig távoli szurdokokhoz, de a több helyütt ujjnyi szélesen repedezett aszfaltburkolatot három, egymástól távol eső ponton is munkások tucatjai javították. Az értelemszerűen lelassult forgalmat a környező erdőségen keresztülvezető földutakra terelték, ennek következtében viszont hosszabb időn át gyakorolhattam a türelem erényét. Egyszer azonban minden megpróbáltatás véget ér, s végre-valahára a Canyon közelébe jutva, bekanyarodtunk a helyi kis reptér és a forgó
Eagle Point,a mélyben a Colorado folyó. Miski György felvétele |
Eagle Point a Skywalk kilátóval. Miski György felvétele |
Az értékes jegyekkel a kezünkben beálltunk az épület túloldalán lévő buszmegállóban várakozó tömegbe, de az elsőként befutó járműre nem fértünk fel. Öt perccel később jött a másik, arra már igen, mi több, ablak melletti ülőhelyeket kaptunk. A sofőr úgy lőtt ki, mintha az életéért versenyezne, s hat perc múltán már az említett hualapai indiánoknak egy állítólag korhűen helyreállított, vagy alapjaitól felépített falujának a bejáratánál voltunk. Az üvegen keresztül elég volt egy pillantást vetnünk a falura, hogy a helyünkön maradás mellett döntsünk. Giccsparádé, műlátványosság, primitív elnagyoltság. Nem veszem a fáradságot, hogy részletezzem, mi minden verte ki nálunk a biztosítékot, de tanúm rá az utasok buszon
Az üvegaljú Skywalk kilátó. Miski György felvétele |
Élelmes üzletemberek és találékony mérnökök erre a pontra álmodták meg, és állíttatták fel a 2007-ben átadott, Skywalk néven ismert kilátóépületet. Nos, nem semmi tákolmány, az biztos. Az eredményt
Skywalk. A mélyben a Colorado folyó csordogál. Miski György felvétele |
A meghökkentően nagyszerű ötlet lényege, hogy a merőleges sziklafal peremén álló, emeletes kilátóépülethez oldalirányban egy patkóívet leíró, üvegpadozatú sétányt illesztettek. A félkörívben visszakanyarodó, kétoldalt korlátokkal és plexi védőfallal szegélyezett "rámpa" mintegy 25-30 méterre lóg ki a több mint ezerkétszáz méter mély szakadék fölé. A vastag, bivalyerős üvegaljzatnak köszönhetően bárki - aki veszi a bátorságot, hogy rámenjen és végigsétáljon rajta - egy 1200 méteres űr felett gyalogolhat, ami, lássuk be, nem kevés lélekjelenlétet, és nulla körül rezonáló tériszonyt feltételez.
Skywalk. Fotós turisták minden mennyiségben. Miski György felvétele |
Az asszonnyal mindenesetre jó előre megbeszéltük, hogy nekünk ez túl magas labda (lesz), úgyhogy mi inkább harminc méterrel odébb, a vöröses sziklák biztonságos talaján állva, úgymond pianóban rettegünk az előttünk tátongó félelmetes mélységtől. A dolog természeténél fogva így megspórolunk egy rakás, feleslegesen megidézett félelmet, amit más alkalommal és másik helyen, okkal elsüthetünk. De nem itt! Hogyne, amikor Anikómat a létra
Az Eagle Point környéke. Miski György felvétele |
De a Skywalk-on kívül is van élet, s a projektbe ölt dollármilliók és a tartós propaganda ellenére sem hiszem, hogy onnan, mármint az üvegaljú patkóról nyílik a legszebb kilátás a környékre. A panoráma harminc méterrel távolabbról is pont olyan remek, mint a Skywalk-ról, készítettem is vagy húsz képet. Tetszett, amit láttam, örültem, hogy az asszonnyal együtt itt lehettem, de - némileg átköltve - hadd idézzem az ugyancsak páratlan Petőfit: "Mit nekem, te, zordon, Grand Canyonnak kaktuszokkal vadregényes tája, tán csodállak, ámde nem szeretlek, s képzetem hegyvölgyedet nem járja. Lenn a Lowland tengersík vidékin, ott vagyok honn, ott az én világom; börtönéből szabadult sas lelkem, ha a prérik végtelenjét látom." Hát így állunk, nem szégyellem.
E kis mentális kitárulkozás után vissza a Canyonhoz, illetve, Eagle Point-i dolgunk végeztével, a buszmegállóhoz.
Hamisítatlan hualapai indián folklór. Miski György felvétele |
Utunk harmadik állomása (az "indián falu" és Eagle Point után), a Guano Point (vesd össze: Madárszar Pont) névre keresztelt kilátóhely sem volt néhány percnyi útnál távolabb. Megítélésem szerint itt sokkal szebb körképben gyönyörködhettünk, mint a reklámok révén nagyobb publicitást kapott előző helyen. A buszról való leszállásunk után Anikóm máris megtalálta a
Arizona, Grand Canyon, Guano Point. Miski György felvétele |
Lélegzetelállító panoráma Guano Point-tól. Miski György felvétele |
A Nap hevétől izzó, vörös színben pompázó kövekkel kísért ösvényen kimentem a gyalogút végében látható, a régi bányaművelés emlékeként hátramaradt nagyobb pajtaszerűség
A leégett váll. Háttérben a Grand Canyon. Miski György felvétele |
Guano Point-1. Miski György felvétele |
A magányos nézelődés végeztével Anikómhoz visszatérve, örömmel nyugtáztam, hogy időközben egészen rendbe jött. Mehettünk vissza a kocsinkhoz.
Az esedékes buszra szállva hamarosan a reptér melletti parkolónál találtuk magunkat. Mielőtt utunkon tovább mentünk volna, Anikó az irodaépülethez csatlakozó kis üzletsor kávézójában legurított egy három dolláros amerikai kávét. Aki magyar létére ivott már ilyet, érti, miért hangsúlyozom az amerikai jelzőt. Cikóriaízű híg lötty, de legalább sokat adnak belőle, nagyjából félliternyit. Hiába, ahány ház, annyi szokás.
Guano Point-2. Miski György felvétele |
Dél körül járt az idő, s egyre kérdésesebbé vált, hogy teljesíthető lesz az eredeti útiterv. Korábban ugyanis úgy gondoltam, és rögeszmém még a reggeli induláskor is életképesnek látszott, hogy a Grand Canyon-i túra után Palm Springs érintésével megyünk "haza" Los Angelesbe. Ámde menet közben módosítanom kellett az elképzelésen, hiszen az idő előrehaladta és a Palm Springs-i nagy kerülő miatt már az is kérdésessé vált, hogy a programhoz való szigorú ragaszkodás esetén aznap, vagyis szerdán visszaérnénk-e Hollywoodba. Mindenesetre elindultunk vissza Dolan Springs-be (az időközben befejeződött útfelújítások miatt ezúttal hamarabb teljesítettük a távot), onnan pedig a 93-as úton Kingman felé tértünk. A város közelébe érve egyértelművé
Guano Point-3. Miski György felvétele |
Kingman-től az egészében véve nyugatra tartó 40-es államközi úton haladtunk tovább, s amikor, mintegy 80 kilométerrel odébb, átkeltünk a Colorado folyó hídján, Arizonából egyből Kaliforniába érkeztünk. Hű, de messze volt még Los Angeles! Amikor az út menti táblákon megpillantottam a városnév mellett mérföldben feltüntetett távolságot, s azt fejben beszoroztam 1.6-al, a kapott kilométerértéktől kis híján sírva fakadtam. Hiába, no,
Guano Point-4. Miski György felvétele |
És most, néhány percre elvonatkoztatva a Los Angeles felé száguldó autótól, következzen néhány személyes indíttatású gondolat az eltelt időben megismert Amerikáról, az országhoz fűződő viszonyomról, a vele kapcsolatos érzéseimről. Igyekszem nem nagyon elvont lenni.
Amerikában, többek közt, az volt a megfizethetetlenül nagyszerű, hogy jó messzire feküdt a gondoktól túlterhelt Magyarországtól. Attól a földrajzi helytől, ahol az ember fia az egymás sarkára hágó negatív hatások miatt örökös lelki nyomás alatt vergődött, s ahol az számított okosnak, aki homokba dugta a fejét, és az bolondnak, aki, például büszkeségből, belement a szélmalomharcba. Odahaza mindig voltak feltétlenül megoldandó szituációk, amelyek, mint a kátyúkkal szaggatott utak, állandó zökkenőikkel
Kilátás a Colorado folyóra. Miski György felvétele |
Guano Point környéke. Miski György felvétele |
Hogy a velünk odakint megesett számtalan kaland közül nálam melyik vitte el a pálmát? Ezt, utólag, minden kétséget kizáróan meg tudom nevezni: a május 14-én Las Vegastól - a Hoover Dam és a Grand Canyon közbeiktatásával - Los Angelesig tartó, 537 mérföldes (860 kilométeres) út, s azon belül ennek a távnak a Mojave-sivatagra eső része. Tehát nem annyira a lenyűgöző építészeti monstrumnak kijáró csodálattal bámult Hoover Dam, vagy az alig fokozhatóan különleges Grand Canyon látványa váltott ki belőlem jó értelemben vett traumát, hanem a se vége, se hossza Mojave-nak a bennem a végtelen szabadság boldog eufóriáját fellobbantó vidéke. A nem is kissé politikai beütésű (PR-ízű), világszerte elterjedt (terjesztett) szlogen szerint Amerika a szabadság és a végtelen lehetőségek hazája. Ebbe a tömör megfogalmazásba több szabadságféleség is belefér (üzleti, politikai, magánéleti stb.) de a rám vonatkozó értelmezés tisztán érzelmi jellegű, mindenféle materiális érdektől mentes. Erre talán nem is annyira jó kifejezés a túlságosan általánosító "szabadság" szó, sokkal találóbb a rokonértelmű, ám a lényeget illetően mást jelentő "felszabadultság" kifejezés. Hiszen valamiképpen szabadnak éreztem magam már Amerikába érkezésünk első percében is, de egészen addig a bizonyos sivatagi autózásig azt hittem, ez a kiterjedt belső nyugalom nem fokozható tovább. Aztán meglepve érzékeltem, hogy mégis létezik magasabb szint!
Leginkább az arizonai Kingman várostól a már Kaliforniában fekvő Barstow-ig tartó, 206 mérföldes (330 kilométeres) útszakasz fogott meg. Ez a 40-es jelzésű államközi út egy része, amely Kingman-től előbb délnek, aztán a Colorado folyón túl (immár Kaliforniában) északra, végül egyenesen nyugatra tartott. Klasszikus értelemben nem minősült sztrádának, mivel a szélessége egy sáv oda, egy vissza méretű volt. Kiválóan aszfaltozott, már-már tükörsima országútról van szó. Az út közelében a sivatag homokkal kevert kövei látszottak, kissé távolabb méretes, egymástól markánsan elütő színű dombvonulatok követték egymást. Akadt köztük szénfekete színű is. Elenyésző volt a délutáni forgalom, néha öt kilométeren át egyetlen autó sem jött szembe.
A nyugatra tartó, hosszas vezetés közben olykor mintha kívülről, madártávlatból láttam volna a délutáni napsütésben meg-megcsillanó, körülbelül 70 mérföldes (110-120 kilométeres) sebességgel haladó Hyundait. A sötét, metálfényezésű luxusautó álomszerű nesztelenséggel suhant Barstow, s azon túl a lüktető Los Angeles felé, kényelmes belsejében egy 44 éves bombázóval, és egy épphogy 60 éves jóképű fickóval, aki történetesen a csinibaba férje. Ez volnék én. Szabadok vagyunk, semmi gondunk, miénk a világ, örökké élünk! Hej, álom, édes álom, legalább te tartsd bennem a lelket!
A 40-es úton robogva nagy sokára beestünk Barstow-ba, itt pedig rátértem a 15-ös útra, arra, amelyiken tegnap reggel (mintha egy hete lett volna) Las Vegas felé száguldottunk. Menet közben eszünkbe jutott, hogy valószínűleg igen fáradtan esünk be Hollywoodba, s hogy ne akkor keljen közértbe rohangálni kajáért, elterveztük, hogy útközben megállunk valahol, ahol letudjuk a bevásárlást. Nos, alighanem én sem hinném, ha más állítana ilyet, de tény, Hesperia-tól Hollywoodig nem akadt egyetlen főút melletti bevásárlóközpont sem, ahol kiélhettük volna vásárlási szenvedélyünket. Amerikában!
Egyszer, már nem tudom, melyik városnál, beálltam az autópálya közelében látott, szupermarketnak vélt áruház parkolójába. Lelkesen ügettünk a bejárat felé, s csak a forgóajtón túl fagyott arcunkra a mosoly, merthogy kertészeti cikkeket forgalmazó nagyáruházba tévedtünk. Nagyobb léptékben, de belül szinte minden olyan volt, mint egy hazai OBI áruházban. Szárnyaszegetten ültünk vissza a Hyundaiba, meg persze éhesen. Ennek mégiscsak közértlátogatás lesz a vége!
Egyébként hiába, hogy száz százalékosan ismeretlen terepre tévedtem, de Amerikában alig párszor sikerült eltévednem vezetés közben. Ezen ritka alkalmak egyike akkor következett be, amikor a 15-ös főúton elértük Nagy-Los Angeles keleti szélének számító Rancho Cucamonga-t, és a 15-ös útról át kellett volna térnem a nagyváros centruma felé vezető 210-esre, a Foothill Freeway-re. Ez elsőre nem jött össze, mivel egy elnézett táblakiírás miatt későn kaptam észbe, és a lebukóban lévő Nap élesen szembesütő sugarai alatt túlszaladtam az autópályák kereszteződésén. Valami elit kertvárosi részre tévedtünk, az utak mentén tetszetős, de nem túl hivalkodó magánházakkal, s egy irigylésre méltóan exkluzív megjelenésű középiskolával. Magas pálmafák és egyéb délszaki növények mindenfelé, nem is szólva a kerteket és az utak szélét ellepő ismeretlen virágok színpompás kavalkádjáról. Negyedórán át tartó, többszöri próbálkozás után rám nevetett a szerencse, és Fortuna asszony tanulságos fricskájával a fejemen, ismét jó irányba, a lemenő Nap felé kormányozhattam a kocsit. A szemembe sütő erős fénytől általában későn láttam meg a sztráda feletti közlekedési táblák feliratait, de az ösztöneimre hagyatkozva sokáig a helyes irányba mentem. Ám később újból vétettem, s Glendale-nél újfent rossz kijáratnál jöttem le a pályáról. Nagy kő esett le a szívemről, midőn húszperces, izzasztó keringés után megláttam az ismerős Los Feliz Blvd utcatáblát, s ezen, meg a Franklin Ave-n elértem a Hollywood Blvd-t.
A motel parkolójában megkönnyebbülten vettem búcsút a lezárt kocsitól, aznapra elegem volt a vezetésből. Anikóval még elszaladtunk a kétszáz méterre lévő "közértünkbe", a Hollywood Liquor-be, ahol a viszontlátás örömére ezúttal 58 dollárt bírtunk otthagyni. A motelben ettünk-ittunk, lefürödtünk, és hanyatt-homlok ágyba zuhantunk. Micsoda két nap állt mögöttünk!
Szerdán összesen 241 dollárt vertünk el, az autóval pedig rekordtávolságot, 537 mérföldet futottunk be.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése